Інформація про результати діяльності Богодухівської окружної прокуратури Харківської області у 2021 році

19.01.2022

На виконання вимог ст. 6 Закону України «Про прокуратуру» щодо інформування населення про результати діяльності окружної прокуратури повідомляю, що Богодухівською окружною прокуратурою Харківської області вивчено стан організації роботи з вирішення звернень і запитів, прийому громадян, забезпечення доступу до публічної інформації у 2021 році.

Під час вивчення досліджувались звернення та інформаційні запити, що надійшли до окружної прокуратури протягом 2021 року в порівнянні з 2020 роком у розрізі категорій звернень з посиланням на характеристику стану розгляду звернень, причини зростання (зниження) кількості розглянутих звернень громадян з урахуванням статистичних даних, з одночасним встановленням позитивних та негативних моментів в організації роботи на даному напрямку. Окремо опрацьовано причини задоволення та відхилення звернень. У ході вивчення також опрацьовано стан додержання вимог Закону України «Про звернення громадян» співробітниками окружної прокуратури, стан діловодства та первинного обліку, ведення особистого прийому та забезпечення доступу до публічної інформації у окружній прокуратурі.

Вивченням встановлено, що упродовж 2021 року до окружної прокуратури надійшло 264 звернення, у тому числі, 20 - дублікати (за аналогічний період 2020 року - 345 звернень). За період 2021 вирішено звернень - 122, проти 162 звернення за період 2020 року. З зазначених звернень 120 (проти 182 звернень у 2020 році) не стосувались компетенції органів прокуратури та були спрямовані за належністю до інших відомств для вирішення.

По суті вирішено майже половину звернень від кількості, що надійшли до прокуратури - 122 звернення (проти 162 у 2020 році), виключено з обліку 11 звернення (у 2020 році - 14 звернень), повернуто заявникам або залишено без розгляду 2 звернення (проти 1 у 2020 році).

На цей час продовжує простежуватися тенденція до зменшення як загальної кількості звернень, що надходять до прокуратури, так і зменшення кількості звернень, які не стосуються компетенції органів прокуратури. Основною причиною зниження кількості звернень є впровадження в країні карантинних заходів та призупинення проведення особистого прийому громадян.

Вказане також обумовлене активною роботою органів прокуратури на напрямку доведення до населення інформації про законодавче звуження функцій органів прокуратури.

На тлі загального зменшення кількості звернень, що надійшли до окружної прокуратури зменшилась кількість виключених з обліку звернень, відомості за якими безпосередньо прокурором внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань (з 11 у 2021 році до 14 у 2020 році).

За результатами розгляду у 2021 році задоволено 8 звернень (за аналогічний період 2020 року - 0). Питома вага задоволених звернень з розглянутих становить 6,5 % (проти 0% у 2020 році).

Одночасно до окружної прокуратури продовжують надходити звернення з проханнями провести перевірки у діяльності підрозділів газе­та енергопостачальних компаній, комунальних підприємств, органів державної влади та місцевого самоврядування. Численними є скарги громадян з питань земельного законодавства, неотримання відповідей на попередні звернення до установ та організацій, тощо.

Вказана категорія звернень (за умови неповідомлення в них про вчинений злочин) направляються за належністю відповідно до вимог ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» до органів державної влади та контролю, зокрема вищестоящих, для вирішення по суті в межах компетенції. При цьому заявникам обов’язково роз’яснюються зміни, внесені до повноважень органів прокуратури, запроваджені вимогами чинного Закону України «Про прокуратуру».

З загальної кількості звернень, які вирішені по суті в окружній прокуратурі - 122, переважна більшість стосувалась питань досудового розслідування.

Так, за 2021 рік вирішено 88 звернень вказаної категорії, з них 37 на дії і рішення слідчих поліції, 4 - щодо поновлення конституційних прав громадян в межах КПК України, 2 - щодо оскарження дій процесуальних керівників. Інші звернення, як і раніше, стосувались здебільшого надання інформації про стан досудового розслідування, слідчих та прокурорів у кримінальному провадженні, надання можливості ознайомитись з матеріалами кримінального провадження, тощо.

Загальна кількість звернень з питань досудового розслідування, які вирішені по суті окружною прокуратурою у 2021 році, зменшилась порівняно з 2020 роком на 29,6 % (88 проти 125). Однак, такий стан речей пояснюється тимчасовим призупиненням проведення особистого прийому громадян.

Разом з цим, залишок таких звернень є значним, що є пропорційним до збільшення залишку кримінальних проваджень, що розслідуються органами поліції без прийняття кінцевих рішень, а саме - кримінальних проваджень, відомості по яким внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за період з 2012 року по теперішній час, та в яких не встановлено винних осіб. Одночасно, окружною прокуратурою, з метою попередження надходження обґрунтованих звернень громадян з питань порушень законодавства під час досудового розслідування, приділяється значна увага дотриманню прав учасників процесу, у тому числі щодо забезпечення розумних строків досудового розслідування. Так, у минулому році співробітниками прокуратури з метою прискорення прийняття остаточних законних процесуальних рішень у кримінальних провадженнях надано 452 письмові вказівки, скасовано 140 незаконних постанов слідчих (дізнавачів) про закриття кримінальних проваджень, виявлено, з раніше укритих органами поліції 25 кримінальних проваджень.

Одночасно, у поточному році знайшли своє підтвердження доводи заявників лише за 8 зверненнями, у тому числі 2 стосовно оскарження заявником дій слідчого поліції, які полягали у закритті кримінального провадження (у 2020 році задоволено 0 звернень вказаної категорії).

Так, згідно зі скаргою громадянки 3. від 20.08.2021, нею оскаржено постанову дізнавача Богодухівського РВП ГУНП в Харківській області про закриття кримінального провадження за фактом нанесення тілесних ушкоджень. За результатами перевірки співробітниками окружної прокуратури вказане процесуальне рішення слідчого скасоване, у зв’язку з невідповідністю його вимогам КПК України, слідчому надані письмові вказівки, з метою підвищення ефективності досудового розслідування у кримінальному провадженні.

Проблемним залишається питання щодо надходження до прокуратури великої кількості звернень заявників з питань не реєстрації у Єдиному реєстрі досудових розслідувань органами поліції відомостей про кримінальні правопорушення. Вивченням вказаної категорії звернень встановлено, що більшість поданих заявниками заяв до органів поліції повністю не відповідають вимогам положень ст. 214 КПК України, у зв’язку з чим, вони й не реєструвались у ЄРДР. Одночасно, у таких випадках заявники інформуються про можливість оскарження бездіяльності органів поліції з питань невнесення відомостей до ЄРДР слідчому судді місцевого суду в порядку, встановленому КПК України.

Вивчаючи стан розгляду скарг та заяв учасників кримінального процесу, слід зазначити, що переважна кількість звернень, що стосуються питань досудового розслідування (47 з 88), надійшли від учасників кримінального провадження. В більшості випадків заявники стурбовані строками слідства, неповнотою слідчих дій, оскаржують невнесення їх заяв органами поліції до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Крім того, з урахуванням змін до чинного кримінального процесуального законодавства заявники прагнуть отримати роз’яснення щодо причин проведення досудового розслідування не слідчими органів поліції, а дізнавачами, дізнатись підстави зміни підслідності, тощо.

Значна кількість звернень з вказаних питань здебільшого обумовлена тим, що на цей час у провадженні слідчих органів поліції перебуває велика кількість кримінальних проваджень, без прийнятих остаточних процесуальних рішень та, не дивлячись на вжиття дієвих заходів з боку процесуальних керівників, стан досудового розслідування у них має суттєві прорахунки.

Скарги від громадян, які не є учасниками процесу надходять у більшості випадків щодо визнання їх потерпілими у кримінальних провадженнях, надання інформації у тих чи інших кримінальних провадженнях або з приводу проведення окремих процесуальних дій, тощо.

Залишилась на рівні кількість звернень громадян з питань представництва інтересів громадян та держави в суді (0 у 2021 році та 0 - у 2020). Вказане обумовлено проведенням ефективного роз’яснення громадянам органами прокуратури положень чинного законодавства щодо звуження повноважень прокуратури на напрямку представницької діяльності. У 2020 році, як і минулому року, звернення вказаної категорії не задовольнялись.

Порівняно з 2020 роком - 0, (2021 - 1) збільшилась кількість звернення з питань додержання законодавства при виконанні рішень судів та інших органів.

Не надходили до окружної прокуратури протягом 2020 року, як і у минулому році, звернення з питань нагляду за додержанням кримінально-виконавчого законодавства.

Вивченням також встановлено, що основними передумовами звернення до органів прокуратури залишається незадовільна якість роботи органів поліції та інших органів, при зверненні до яких громадяни не отримують реального поновлення прав чи законних інтересів.

У цілому, протягом минулого року у окружній прокуратурі дотримано порядок та строки розгляду і вирішення звернень, забезпечено об’єктивність, всебічність їх розгляду.

За 2021 рік на телефон «гарячої лінії» окружної прокуратури звернення не надходили (протягом 2020 року також не надходили).

Крім того, у 2021 році на електронну пошту окружної прокуратури надійшло 12 звернень, 9 з яких розглянуто по суті, 2 направлені за належністю, 1 виключено з обліку звернень у зв'язку з внесенням до Єдиного реестру досудових розслідувань.

Позови з питань неналежного розгляду окружною прокуратурою звернень упродовж 2021 року громадянами не заявлялись та, відповідно, не розглядались.

Рішення, дії чи бездіяльність прокурорів за наслідками розгляду заяв, звернень та запитів, в порядку адміністративного судочинства протягом 2021 року громадянами не оскаржувались.

З метою належного виконання вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» у окружній прокуратурі розміщені відповідні інформаційні стенди, керівництвом прокуратури здійснюється систематичний контроль за їх наповненням, своєчасністю оновлення інформації.

Порядок оформлення запитів на інформацію (приймання, реєстрація, опрацювання), у тому числі з урахуванням у порядку, визначеному відомчими нормативними актами, та використанням інформації з обмеженим доступом, повністю дотримувався.

Облік запитів на інформацію у окружній прокуратурі здійснювався шляхом їх реєстрації співробітниками секретаріату у Інформаційно-аналітичній системі «Облік та статистика органів прокуратури».

Протягом 2021 року інформація на запити надавалась своєчасно та повно, в межах вимог визначених законодавством та відомчими нормативними актами.

Факти повторних запитів з причин неповноти надання запитуваної інформації відсутні.

У зв’язку з тим, що запитувана інформація за запитами, які надійшли до окружної прокуратури у 2021 році, не потребувала копіювання та друку значної кількості документів, питання про відшкодування запитувачами інформацій фактичних витрат на копіювання та друк документів не вирішувалось та, відповідно, проблеми на вказаному напрямку не виникали.

У 2021 році на адресу окружної прокуратури надійшло 2 інформаційних запитів (проти 0 у 2020 році).

З вказаних запитів направлено запитувачами на адресу прокуратури поштовою кореспонденцією - 1 , на адресу електронної пошти прокуратури - 1.

Два запити розглянуто у окружній прокуратурі по суті, на 1 з них запитувачам надано інформацію.

За період 2021 року інформаційні запити за належністю до уповноваженої на його розгляд установи не направлялись.

Рішення, дії чи бездіяльність окружної прокуратури з питань надання інформації у 2021 році не оскаржувались.

Прийняті рішень про надання (відмову у наданні) інформації в судовому порядку запитувачами протягом 2021 року не оскаржувались.

Отже, провівши зазначене вивчення встановлено беззаперечний факт, що незважаючи на значний обсяг, проведений Богодухівською окружною прокуратурою Харківської області практичної роботи з вирішення звернень і запитів, прийому громадян, забезпечення доступу до публічної інформації, необхідно постійно вдосконалювати стан роботи на зазначених напрямках, забезпечити більш ефективне здійснення повноважень стосовно піднаглядних органів поліції, перш за все, з метою додержання прав і свобод громадян, зміцнення стану законності та правопорядку на піднаглядній території.