Законопроєкт про забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування готовий до першого читання

29.04.2025

29 квітня парламентський Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендував Верховній Раді України ухвалити за основу законопроєкт про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування №13150.


Загалом Комітет під час цього засідання розглянув чотири альтернативи ухваленому в першому читанні законопроєкту №4298 від 30.10.2020 року, який мав на меті переформатувати місцеві державні адміністрації в органи префектурного типу і встановити нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування. Як відомо, подальший розгляд законопроєкту №4298 у Парламенті відклали.

З чотирьох альтернативних депутатських законопроєктів, зареєстрованих у квітні під номерами 13124, 13150№13151-1 та 13150-2, члени комітету рекомендували для подальшої роботи саме №13150. Автори - народні депутати Давид Арахамія, Олександр Корнієнко, Олена Шуляк, Андрій Мотовиловець.

Усі інші законопроєкти Комітет рекомендував відхилити.

Один з авторів законопроєкту №13150, народний депутат Олександр Корнієнко, зазначив:

«Звичайно, ідеально було б ухвалити законопроєкт №4298 восени 2021 року. На жаль, цього не сталося. Та й деякі положення цього законопроєкту було б важко втілити в сучасних реаліях, спричинених війною. Але і профільна спільнота, і міжнародні партнери і асоціації ОМС, і саме місцеве самоврядування досі вважають, що дбайливий нагляд за законністю рішень відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування не завадить українській системі публічної влади.

Ми запропонували простий, достатньо рамковий законопроєкт щодо впровадження нагляду. Єдина суттєва новела, яка відрізняє проєкт №13150 від альтернативних законопроєктів – це поява реєстру актів місцевого самоврядування – інструменту, який дозволить мати доступ до найважливіших рішень ОМС як громаді, так і органам нагляду».

Підтримало законопроєкт і Міністерство розвитку громад і територій України, яке працювало над текстом і має узгоджену позицію з народними депутатами – авторами законопроєкту.

Олексій Рябикін, заступник Міністра розвитку громад і територій, під час засідання Комітету сказав:

«Законопроєкт про забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування мав бути ухвалений до кінця 1 кварталу 2025 року. Цього не сталося і, як наслідок, Україна недоотримує майже півмільярда євро в рамках реалізації плану Ukraine Facility 2024-2027. Тому Міністерство підтримує ухвалення законопроєкту №13150. Що стосується альтернативних законопроєктів, то вони потребують доопрацювання. При цьому, як орієнтир для міністерства в рамках продовження децентралізації залишається законопроєкт №4298. Думаю, протягом року ми будемо повертатися до цих питань, оскільки маємо ще один індикатор на цей рік – ухвалення законопроєкту про розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування і місцевими державними адміністраціям».

Усі присутні на засіданні Комітету всеукраїнські асоціації органів місцевого самоврядування, хоч і з зауваженнями, але теж підтримали законопроєкт №13150.

Як повідомлялося, законопроєкт №13150, зокрема, передбачає:

  • За законністю актів обласних рад наглядатиме Кабінет Міністрів або визначений ним орган виконавчої влади.
  • За актами сільських, селищних, міських та районних рад наглядатимуть обласні державні адміністрації (ОДА).
  • У Києві та Севастополі до окремого закону контроль також здійснюватиме Кабмін.

Щодо процедур, запропоновано, що органи нагляду реагуватимуть протягом 60 днів після набрання чинності актом органу місцевого самоврядування. У разі виявлення порушень, ОДА чи Кабмін вимагатимуть їх усунення протягом 20 робочих днів. Якщо вимогу проігноровано, орган нагляду звертатиметься до суду.

Нагадаємо, ухвалення Закону про забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування - це зобов’язання перед нашими європейськими партнерами, зазначені у плані Ukraine Facility 2024-2027.

Джерело:

Портал «Децентралізація»