Про медичну реформу

14.11.2017

Останнім часом до мене було багато звернень наших земляків з проханням пояснити зміст медичної реформи.

Більше 20 років медична галузь залишалася не реформованою і перебуває у тому стані, що ні пацієнти ні лікарі не задоволені функціонуванням існуючої системи охорони здоров’я. Ці зміни давно назріли.

19 жовтня 2017 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». Саме ця подія розпочала реформування системи охорони здоров’я.

Всім, хто хоче ретельно розібратись у цьому питанні, я раджу витратити 15 хвилин і прочитати цей Закон (законопроект 6327, сайт Верховної Ради України rada.gov.ua ).

Загальною метою цієї реформи є впровадження фінансової мотивації та створення конкурентних умов для поліпшення надання медичних послуг. Концепція передбачає запровадження моделі державного фінансування, яка враховує кращі сучасні практики та досвід трансформації систем охорони здоров’я у світі, зокрема у Центральній та Східній Європі. Основою цієї моделі є перехід від фінансування постатейних кошторисів медичних закладів до нової системи закупівлі медичних послуг та послуг у сфері громадського здоров’я на основі результату через єдиного національного замовника (страховика).

Для послуг первинної медичної допомоги (сімейні лікарі, дільничні терапевти та педіатри) зміни розпочнуться з 1 січня 2018 року. Пацієнтам надано право вільно обирати лікаря, шляхом надання відповідної заявки (декларації), і державні кошти (тариф), які заплановані на обслуговування цього пацієнта будуть сплачені саме цьому лікарю. Це і є фінансова мотивація для поліпшення праці лікарів за принципом «кошти ходять за пацієнтом». Хто краще обслуговує, той має більше клієнтів і відповідно отримає більше коштів.

Щодо вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги запровадження нової моделі фінансування розпочнеться через рік, починаючи з 2019 року. Відповідно до реформи нова система передбачає сплату з Державного бюджету коштів за надані медичні послуги, а не за кількість койко місць, як це є зараз. Пацієнти будуть вільно обирати медичний заклад, у тому числі і приватні. Після надання медичних послуг пацієнту, Уповноважений державний орган сплатить лікарні вартість цих послуг відповідно до переліку, затвердженому КМУ (деякі медичні послуги будуть сплачені на 100%, деякі частково). У 2018 році будуть створені пілотні проекти закладів вторинної ланки медичного обслуговування, де будуть відпрацьовані нові принципи фінансування. Після цього нові зміни перед впровадженням будуть відпрацьовані Кабінетом Міністрів та Верховною Радою України. Хочу звернути увагу читачів, що найбільша частина реформ буде впроваджена напередодні президентських та парламентських виборів. Тому завдання для Президентської команди, Уряду, Парламентської коаліції відпрацювати та впровадити як найкращі зміни у медичній галузі, щоб отримати підтримку від людей.

Відповідно до статті 4 цього Закону держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг, та лікарських засобів пов’язаних з наданням: екстреної медичної допомоги, первинної медичної допомоги, медичної допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, медичної допомоги дітям до 16 років. Медичні послуги вторинної (спеціалізованої) та третинної (високоспеціалізованої) ланки будуть сплачені повністю, або частково в залежності від наповненості Державного бюджету України, та спроможності спів фінансування відповідних місцевих громад.

Також за рахунок Державного бюджету України окремо здійснюється фінансове забезпечення програм громадського здоров’я, заходів боротьби з епідеміями, проведення медико-соціальної експертизи, діяльності, пов’язаної з проведенням судово-медичної та судово-психіатричної експертиз та інших програм в галузі охорони здоров’я, що забезпечують виконання загальнодержавних функцій, за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Для порівняння – в Польщі (як і у більшості Європейських країн) кожен працівник сплачує 10% свого доходу на медичне страхування, за рахунок яких надаються медичні послуги. В Україні впроваджується гарантований державою медичний пакет, який сплачується за рахунок Державного бюджету. Додатково кожен громадянин має право укласти договір про добровільне медичне страхування з приватними компаніями.

Наше суспільство давно потребувало встановлення в галузі охорони здоров’я чесних і прозорих правил: визначення медичних послуг, які надаються в рамках медичних гарантій за рахунок держави; прозорість, обґрунтованість, конкурентність, відповідальність в сфері надання платних медичних послуг; надання пацієнтам вільного вибору закладу охорони здоров’я та лікаря. Все це буде реалізовано в цій медичній реформі. Наведу, як приклад, пункт 7 статті 10 «Надавачам медичних послуг, які є державними та комунальними закладами охорони здоров’я, забороняється вимагати від пацієнтів винагороди в будь-якій формі за медичні послуги та лікарські засоби, надані за програмою медичних гарантій. Такі дії є підставою для притягнення до відповідальності, передбаченої договором про медичне обслуговування населення, в тому числі одностороннього розірвання договору з ініціативи Уповноваженого органу».

Законом передбачається, що крім державних коштів за надані медичні послуги, комунальні медичні заклади можуть отримувати додаткове фінансування з місцевих бюджетів. Богодухівська районна рада, як власник комунальних закладів охорони здоров’я Богодухівської ЦРЛ та Центру первинної медико-санітарної допомоги (первинна ланка), в межах своєї компетенції може фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капітального ремонту, реконструкції, підвищення оплати праці медичних працівників (програми «місцевих стимулів»), а також місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров’я та інші програми в охороні здоров’я.

В цьому році було значно збільшене фінансування районних закладів охорони здоров’я за рахунок районного бюджету. На останній сесії Богодухівської районної ради, яка відбулася 3 листопада, були виділені кошти на співфінансування ремонтних робіт щодо заміни віконних блоків (у кількості 183 шт) будівлі центральної районної лікарні. Решта коштів планується виділити з обласного бюджету завдяки підтримці голови Харківської ОДА Світличної Юлії Олександрівни. Також, для сімейних лікарів, за рахунок районного бюджету будуть придбані до кінця року додатково 10 ноутбуків.

В травні 2017 році Богодухівською районною радою було ініційоване придбання апарату штучного дихання для новонароджених дітей (вагою від 0,5 кг) для пологового відділення центральної районної лікарні на умовах співфінансування з сільськими, селищними, міською радами у пропорційному відношенні по кількості мешканців. Вартість апарату складає 620 тис.грн. З районного бюджету виділено 400 тис.грн., місцеві ради району надали 220 тис.грн. Однак деякі сільські (селищні) ради взагалі не прийняли участь у співпраці громад щодо закупівлі медичного обладнання, яке вкрай необхідне для врятування життя дітей. Це показник відповідальності та здатності громад до співпраці в галузі медицини чи інших напрямків.

Висновок щодо медичної реформи: системні зміни у медичній галузі довгоочікувані та вкрай потрібні. Медична реформа буде відпрацьовуватися, корегуватися і впроваджуватися поступово. Значна більшість критиків медичної реформи її навіть не читали.

Додати новий коментар

Plain text

  • Не дозволено жодних HTML теґів.
  • Адреси сторінок і електронної пошти автоматично перетворюються у посилання.
  • Рядки і абзаци переносяться автоматично.
CAPTCHA
Мета цього запитання — довести, що ви є реальним відвідувачем і запобігти автоматизованим розсиланням спаму.